Tydzień Budowania Relacji
W tygodniu 29.09 – 03.10.2025r., w naszym przedszkolu odbywały się zajęcia poświęcone budowaniu relacji.
Sercem każdej grupy jest sieć relacji oparta na empatii, pozytywnej komunikacji i wzajemnym zrozumieniu. Każde dziecko zasługuje na to, by czuć się w grupie akceptowane i szanowane, by jego emocje i potrzeby były dostrzegane i przyjmowane. Stworzenie silnych więzi między nauczycielem a dziećmi, a także między samymi dziećmi, jest fundamentem bezpiecznego środowiska, w którym każde dziecko czuje się dobrze. Kluczowe było też uświadomienie dzieciom, że ich myśli i wybory mają realny wpływ na innych.
Właśnie takim celom służyły przygotowane przez nas zajęcia plastyczne, doświadczenia, pytania stymulujące, zabawy, w których łączyliśmy sztukę i arteterapię zarówno pomiędzy dziećmi, jak i pomiędzy dziećmi i nauczycielami.
Działania plastyczne miały pomóc nauczyć dzieci, jak łączyć swoje pomysły i szanować wkład innych. Pozwalały one także dostrzec, że z pojedynczych elementów można stworzyć coś wielkiego i pięknego (np. ławicę ryb), a także, że wspólnie można osiągnąć zupełnie inne efekty niż te, jakie osiągamy pracując samodzielnie. Sztuka w naszych działaniach pozwoliła na budowanie więzi i wyrażanie wspólnych wartości. Była namacalnym dowodem siły współpracy.
Nasze działania zostały wzbogacone również o zajęcia psychoedukacyjne realizowane przez psychologa panią Monikę Bochyńską. Tematem przewodnim w prowadzonych zajęciach była przyjaźń – zastanawialiśmy się, co sprawia, że ktoś jest dobrym przyjacielem i jak można dbać o bliskie relacje.
Na początku dzieci wysłuchały krótkiej opowieści o wartości relacji w życiu. Potem wspólnie stworzyliśmy plakat z cechami przyjaciela i drugi – z pomysłami na to, jak troszczyć się o relacje. Szczególną uwagę poświęciliśmy mocy dobrych słów – dzieci ćwiczyły dawanie komplementów i mówienie miłych rzeczy jako sposobu na wzmacnianie więzi.
Był też czas na kreatywność i zabawę – podczas pokazu mody każdy uczestnik mógł zaprezentować się przed grupą, a widownia nagradzała go brawami i komplementami. Na zakończenie dzieci rysowały wspólne „Promienie przyjaźni” – każdy dorysował jeden promyk, symbolizujący dobre słowo lub gest, które budują przyjacielskie relacje.
To były zajęcia pełne radości, wzajemnego wsparcia i dobrych emocji!
Dzięki takim działaniom nie tylko wspieraliśmy indywidualny rozwój dziecka, ale także pomagaliśmy w budowaniu relacji w grupie, ułatwialiśmy dzieciom nawiązywanie i utrzymywanie pozytywnych kontaktów z rówieśnikami i z dorosłymi.